10 πράγματα που δεν ήξερες για την Πνύκα

Την επόμενη φορά που θα ανηφορίσεις για ανοιξιάτικη βολτούλα τον λόφο, θα εντυπωσιάσεις τους φίλους σου με τις καινούριες σου γνώσεις.

της Ηρώς Κουνάδη
Τα βασικά υποθέτουμε τα ξέρεις, αλλά θα ξεκινήσουμε απ’ αυτά γιατί πάντα έχουμε νεοφερμένους στην Αθήνα: Πνύκα λέγεται ο μεσαίος, χαμηλότερος από τους τρεις λόφους που συναποτελούν αυτό που οι περισσότεροι αποκαλούμε για λόγους συντομίας «λόφο του Φιλοπάππου». Ο πρώτος όπως έρχεσαι από τον πεζόδρομο της Μακρυγιάννη είναι ο ορίτζιναλ λόφος του Φιλοπάππου, αλλιώς λόφος των Μουσών, ο δεύτερος η Πνύκα, ο τρίτος ο λόφος των Νυμφών ή του Αστεροσκοπείου.
Η Πνύκα, λοιπόν, όπως ίσως θυμάσαι από το σχολείο, ήταν εκεί που συνεδρίαζε η Εκκλησία του Δήμου. Στη βορειοανατολική πλαγιά του λόφου, συγκεκριμένα, μαζεύονταν σε κάθε συνεδρίαση 10.000 άνδρες Αθηναίοι.
Από το εξωπραγματικό αυτό νούμερο πήρε και το όνομά της, από την πυκνότητα του συγκεντρωμένου πλήθους.
Το βήμα του ομιλητή που βλέπεις σήμερα είναι έργο του 4ου αιώνα π.Χ. Οι συνεδριάσεις ξεκίνησαν δύο αιώνες νωρίτερα, στα τέλη του 6ου αιώνα π.Χ., όταν ο χώρος διαμορφώθηκε από τον Κλεισθένη.

Τον 1ο αιώνα μ.Χ. οι συνεδριάσεις της Εκκλησίας του Δήμου μεταφέρθηκαν από την Πνύκα στο Θέατρο του Διονύσου, κάτω από την Ακρόπολη.
Ο Αυστριακός πρέσβης Άντον Πρόκες φον Όστεν (στου οποίου το αρχοντικό στην οδό Φειδίου φιλοξενήθηκε ο Χανς Κρίστιαν Άντερσεν όταν ήρθε στην Αθήνα) αγόρασε (!) τον λόφο.
Ο γιος του, Άντον Πρόκες ο νεότερος, γεννημένος στην Αθήνα, επέστρεψε την Πνύκα στο ελληνικό δημόσιο το 1857, με μια συγκινητική επιστολή στην οποία έγραφε, μεταξύ άλλων, τα εξής:
«Επανελθών εν Αθήναις μετά επταετή αποδημίαν και μέλλων αύθις ν’ απέλθω της κλασικής ταύτης χώρας, επιποθώ, Κύριε Υπουργέ, ίνα καταλίπω μικρόν μνημόσυνον εν ώ εγεννήθην τόπω. Διακατέχω ευτυχώς περίφημον διά τας ιστορικάς αυτόν αναμνήσεις χώρον, την Πνύκα, λαμβάνω το θάρρος να προσφέρω αυτήν εν τη Ελληνική Κυβερνήσει ως μικρόν δείγμα των φιλελληνικών αισθημάτων».
(Η επιστολή δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Αθηνά, 3 Ιουνίου του 1857)
Στις σπηλιές στη δυτική πλαγιά την Πνύκας η νεότερη αθηναϊκή μυθολογία, που καταγράφηκε από τον Δημήτρη Καμπούρογλου, έλεγε πως κατοικούν οι Καλοκυράδες του Σέγιου, νεράιδες δηλαδή ο ρόλος των οποίων μοιάζει πολύ με αυτόν που είχαν οι Μοίρες της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας. Ολόκληρη η ιστορία τους, σε ένα πολύ ενδιαφέρον βιβλιαράκι του Υπουργείου Πολιτισμού, εδώ.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣΠηγή άρθρου – in2life.gr

Loading...

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here